Ga mee met de ongelofelijke excursie van de ExcurCie!

Er is iets fout gegaan met de AEGEE-pinpas. De Excursie kan opeens onbeperkt geld opnemen uit het pinautomaat. De Excursie laat deze mogelijk natuurlijk niet aan zich voorbij gaan! Ze organiseert een 6 daagse niet te vergeten grenzeloze reis met ongelimiteerde begroting. Nou ja fictief dan, want zo stelt de Excursie zich dit jaar voor!  Zo kan je pas echt de ware AEGEE’er achter de commissieleden zien. De Excursie organiseert een zesdaagse reis niet te vergeten reis.  Elk commissie lid mag zijn of haar eigen dag organiseren, de ware reis-aard komt naar boven. Om reiskosten te besparen heeft de Excursie warp-time uitgevonden, zodat reistijd geen factor meer.

Dit is echt AEGEE, AEGEE is grenzeloos!

Dag 1: Jeanine, de voorzitster

De eerste reisdag zal er eentje worden om niet snel te vergeten. We beginnen de reis lekker dichtbij; in Londen gaan we genieten van een full English breakfast en maken we natuurlijk een selfie bij de Big Ben. ’s Middags vertrekken we naar het land van ijs en vuur; IJsland! We gaan baden in de Blue Lagoon, lunchen in Reykjavik, maken een boottocht door het ijsbergenmeer en bekijken Zuid-IJsland tijdens een helikoptervlucht. We eindigen de dag weer wat dichter bij huis; in een gezellig restaurantje aan Piazza Navona in Rome. Na een heerlijke pasta besluiten we om Europa toch nog maar even te verlaten en optimaal gebruik te maken van ons unieke vervoersmiddel; tot de vroege uurtjes gaan we door in misschien wel de meest grenzeloze stad in de wereld; New York City!

Dag 2: Karst, Penningmeester

Voor dag 2 zullen we afreizen naar de VS, op SKIVAKANTIE! Meer hoef ik eigenlijk niet te zeggen. Wat is er nou beter dan een dag te beginnen in de mooie VS met een heerlijk Amerikaans ontbijtje. Lekkere pannenkoeken met bosbessen of wafels met veel stroop daarnaast unlimited refill van je coke. Na een goed stevig ontbijt wordt het tijd om je snowboard of ski’s uit te zoeken. Daarna banen we ons een weg richting de skipiste. Gelukkig is er een overvloed aan après-ski mogelijkheden, voor de wat minder fanatieke skiër. De dag wordt afgesloten met een groots kaasfondue diner, terwijl de zon ondergaat. Als laatste wordt er nog genoten van een biertje of glühwein, maar dan moeten we echt weer verder.

New York Times Square
By Terabass (Own work) [CC BY-SA 3.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0) or GFDL (http://www.gnu.org/copyleft/fdl.html)], via Wikimedia Commons

Dag 3: Daphne, PR-verantwoordelijke

Dag nummer drie, laat ik maar gewoon beginnen bij het begin. Er werd geswitched van host, vandaag zou Daphne, mevrouw public relations, ons mee gaan nemen op sleeptouw. Voor iedereen die Daphne niet kent, wat best wel knap is aangezien ze nog al luid kan zijn, Daphne is dol op alles wat met mode, festivals en adrenaline te maken heeft. Hierom kwam het dan ook niet als een verrassing dat de dag in het teken zou gaan staan van een goede lading muziek, adrenaline en winkelen tot je er bij neervalt. We begonnen de dag in Milaan om met een onbeperkt budget te gaan winkelen voor de perfecte festival outfit. Zodra deze gevonden was maakten we aanstalten om door te gaan naar een festival met onze private jet waar Oliver Heldens nog even een ziek goede set draaide. Om terug te komen op het festival: het festivalterrein was letterlijk een heel eiland midden in de oceaan. Ik had het idee dat ik in een andere wereld was beland, een soort Disney maar dan met ongelofelijk goede muziek. De beste DJ’s ter wereld draaiden er en we bleven door gaan tot de zon weer opkwam. Om de hele ervaring nog even naar een hoger level te tillen kregen we de kans om te bungeejumpen. De avond al afsluitend in het midden van een duizendtal mensen, die helemaal naar de klote gaan is een gevoel wat niet te beschrijven is. Raven = Leven.

Dag 4: Saskia, Algemeen, maar daardoor niet minder belangrijk, lid

We hebben een bomvol programma, dus we vertrekken direct ’s nachts, nadat de laatste shotjes gedronken zijn op een of andere lugubere plek. Onderweg is er friet, koffie en energydrink aanwezig, want we willen allemaal wakker zijn voor de dag der dagen. We landen in Athene, waar we bij de Akropolis de zon zien opkomen en de stad zien ontwaken. De Griekse Thuisbezorgd.nl brengt ons een ontbijtje op de berg. Hiermee stimuleren we meteen de Griekse economie. Dan is het tijd voor het nationaal museum daar; lekker beelden kijken. Vervolgens gaan we naar de boot, waarna we in de na-ochtend gaan eiland hoppen. We pakken Troje ook nog even mee, waar we naast het paard gaan lunchen (en er wat ouzo in gooien). Wel snel, want ons vliegmachientje wacht weer op ons. We gaan naar Zuid-Afrika, want dat is lekker dichtbij. ’s Middags gaan we daar de Big Five spotten en rond vijven is het tijd voor een heuze wijnproeverij (Mooi Kaap komt toch ergens vandaan?). Dan is het weer tijd om op te stappen, want we zijn nog lang niet moe. We gaan naar Brussel, de Europese hoofdstad, waar we een frietproeverij houden (Want friet…). Dan zijn we nog niet klaar en vliegen we tegen de klok in naar het westen, naar ‘Murica. Dit had je kunnen zien aankomen op Saskia-Dag. We gaan kamperen naast de Grand Canyon. We laten Karst de tenten opzetten en Paul het kampvuur klaarmaken voor de marshmallows en de kampvuurliedjes. Ondertussen gaan wij, met een biertje in de hand, de son sien sakken in de see kloof.

Dag 5: Paul, Algemeen, maar bijna net zo cool als Saskia, lid

Over een wel bekende route warpen we naar Xi’an de Chinese stad aan het oosterse uiteinde van de zijderoute. Een week eerder hebben we er miljoenen tegenaan gegooid om de Chinese uitstoot te verminderen zodat er geen smog hangt tijdens ons verblijf. Voorheen heette de stad Chang’an wat eeuwige vrede of eeuwige stad kan betekenen. Één ding is zeker, deze stad is eeuwig en er is in Xi’an dan ook voor meer dan 3000 jaar aan historie te vinden. In de morgen van deze veelbelovende dag kan men kiezen; uitslapen, naar ’t Terracotta leger (ja dat enorme stenen leger, ja dat is hier) of uitslapende mensen wakker maken, want vrijheid is voor de democratie! Nog voor het twaalf uur is moet iedereen zijn innerlijke Mi Fu, Lui Bolin of andere Chinese creatieveling naar boven halen om een fiets te ontwerpen (waarom? Dat wordt strakjes duidelijk stuk ongeduld). Terwijl deze fiets in elkaar wordt gezet door allicht goed betaalde (ahem!) Chinese volwassenen (AHEM!) gaan wij 3000 jaar aan historie verkennen en eten. Veel eten. Daarna tegen 18:30, als het donker wordt sjouwen we onze fiets de stadsmuur van Xi’an op. Terwijl de prachtige Chinese lantaarntjes branden langs de 1200 jaar oude muur fietsen we de deze helemaal rond. Ondertussen doen we niks anders dan genieten en ons BVO-tje consumeren. Einde.

Ga mee met de ongelofelijke excursie van de ExcurCie! 02
The Terracotta Army in Xi’an door Bernt RostadSome rights reserved

Dag 6: Janna, secretaris

Hoi ik ben Janna en, ook al waren de afgelopen dagen heel interessant, het is toch tijd voor een wat meer serieuze zaak, namelijk wereldvrede! Vandaag gaan we langs bij alle grote machten in de wereld om hun ons standpunt te laten zien over hoe we voor eeuwig wereldvrede kunnen krijgen en bewaren. Want wij, als nieuwe generatie, willen niets liever dan één wereld waarin iedereen in vrede en solidariteit met elkaar samen kan leven. Wij kunnen daarin een nieuwe invalshoek creëren in hoe we dit kunnen bereiken. Moskou is onze eerste bestemming, je kunt maar beter in het begin al van het moeilijkste af zijn. Poetin heeft het niet zo op onze komst en stuurt zijn dochter, die in Nederland heeft gewoond, op ons af. Zij nodigt ons uit voor het oranje-feest dat ze die dag organiseert. Helaas moeten we na een paar drankjes verder naar Peking, wereldvrede wacht niet, waar Xi Jiping voor ons klaar staat. Hij nodigt ons uit voor lunch, maar het Chinese menu blijkt een hele uitdaging en al snel zitten we met z’n allen aan het zeewier. Een McDonalds is nu wel heel verleidelijk. Dus op naar Washington D.C. waar Obama ons met open armen ontvangt. Wat fijn dat wij met eigen ogen mogen zien hoe sympathiek deze man is! En we kunnen het witte huis natuurlijk niet verlaten zonder hem te feliciteren met het invoeren van het homohuwelijk in alle staten van de VS. Als laatste maken we nog een coole foto met hem voor het witte huis. Last but not least, gaan we langs bij de Verenigde Naties in New York. Eenmaal in de Security Council blijkt tot onze verbazing dat Poetin, Xi Jiping en Obama samen de Olympische Spelen aan het kijken zijn onder het genot van een drankje. Wij zeggen natuurlijk geen nee tegen de uitnodiging hen gezelschap te houden. Volgens mij kan wereldvrede niet lang meer duren!

Wauw, deze reis moet echt awesome worden.

Een kort interview met de commissie is dan ook wel nodig om even wat opheldering te krijgen over jullie geweldige reis.

Mijn eerste vraag is aan Daphne, de PR-verantwoordelijke. Hoe ga je de bekendmaking van de reis doen Daphne?
Tijdens de bekendmakingsborrel staat een privé-jet op het Poeleplein te wachten voor ons vertrek. Stipt om 12 uur stappen we het vliegtuig in en belanden we op Times Square. Hoe ziek is het om te zien waar we heen gingen op Times Square, tijdens een live set van Martin Garrix!! Limetless budget really does make dreams come true.

Ik heb het idee dat de machtigingen redelijk snel getekend worden. Dit is zo awesome als 5 poesjes in een kleine schoenendoos. Maar wat moeten onze AEGEE’ers pakken? Saskia en Paul, de algemene leden, wat met onbeperkt budget, wat voor algemene attributen/benodigdheden zijn over het algemeen nodig voor jullie reis?
Saskia: Sowieso friet. Of het nou Ierse Chips bij de Fish is, of koelkastkoude Turkse aardappeltreurnis, met friet kun je niet alleen Europa, maar ook de wereld aan. Verder cliché-dingen als een goed humeur enzo, maar die neemt Paul wel mee…:)

Paul: Een goed humeur en een zwembroek!

Maar Karst, ik heb even een vraagje. Hoe ga jij je uitgaven verantwoorden naar Astrid? Ik kan me voorstellen dat zij enigszins chagrijnig is van jullie uitgaven.
Echte verantwoording is niet nodig, wie houdt niet van zo’n awesome reis. En anders vallen we terug op creatief boekhouden, of een werkactie bij de RUG. De rekening komt later wel.

Jeanine, de voorzitster, jouw taak is om alles uiteindelijk samen te laten komen. In één zin, wat zou jij het centrale thema van deze reis willen noemen?
Dat is makkelijk; ons thema is ‘grenzeloos’ (lekker AEGEE verantwoord)! We houden er allemaal wel van om onze grenzen op te zoeken. Bijvoorbeeld tijdens het spelen van Never have I ever, het nuttigen van alcohol, maar ook zeker als het gaat om reizen.

Cover: By McKay Savage from London, UK (Iceland – Blue Lagoon 09  Uploaded by russavia) [CC BY 2.0 (http://creativecommons.org/licenses/by/2.0)], via Wikimedia Commons