London Baby!

131213-131215 Excursie London 05

Vrijdag de 13e (december), nervositeit ten top, want de eerste excursie van dit jaar begint uitgerekend op deze datum en gaat naar de grootste stad van Europa: Londen. Het is bijna kerst en dan schijnt de stad op haar mooist te zijn. Tijd om deze hypothese te toetsen!

Met een grote groep Groningers stap ik ’s avonds op de Megabus en hoewel de stemming er goed in zit, proberen we een beetje de slaap te vatten. Tot Calais lukt dat aardig, maar daar begint ons allereerste avontuur: de paspoortcontrole! Terwijl we in de rij staan te wachten, stoot Jeroen mij aan. Hij knikt in de richting van een groepje mannen. “Is dat niet…” zegt hij. Ik vraag hem dat maar eens te herhalen, mijn gehoor laat me weer eens in de steek. “…cious die”, hoor ik. “WAT?”, exclameer ik, in de veronderstelling dat Jeroen gewoon een woord inslikt. Inmiddels hoor ik iedereen om me heen over het groepje mannen praten en ik heb nog altijd geen idee waar het over gaat. “Jack Black,” fluistert Jeroen me nog toe. Jaja, alsof iemand op deze wereld serieus zo heet.

Mijn paspoort wordt toevallig gecontroleerd aan de balie pal naast de mannen. Ik werp er nog eens nieuwsgierig een blik op, maar daardoor begon ik alleen maar meer te twijfelen of ik wel van deze wereld ben. In de bus besluit ik te gaan roamen om het eens uit te zoeken. Tenacious
D. Nooit van gehoord. Jack Black. Ooooh, Jack Black! Zeg dat dan! Maar het is te laat, er is niks meer aan te doen, de camera’s en handtekeningen moeten maar op een volgende gelegenheid
wachten.

Eenmaal aangekomen in Londen, moe en verlangend naar een douche (of in ieder geval een wastafel), blijken onze kamers al klaar te zijn en we hebben allemaal nog tijd om ons even gauw op te frissen, maar wel gauw, want Tom (de tourguide van AEGEE-London) wacht al op ons. Vervolgens beginnen we aan de city tour. Hoewel het lastig is om in zo’n grote stad alles te zien, hebben we toch de belangrijkste bezienswaardigheden gehad. ’s Middags was het tijd voor het Museum of London en daarna Camden Town, waar iedereen vrije tijd had om te winkelen en wat te eten. Iedereen vond precies wat hij/zij wou (behalve Aletta, die had zo graag een kersttrui gewild!), van handmassages tot hamburgers tot portemonnees. We besloten de dag met een etentje met AEGEE-London in een Indiaas restaurant, waarna we nog op z’n Brits zijn gaan pubben en clubben.

Uitslapen was er echter niet bij, om 9 uur moest er uitgecheckt worden en had iedereen vrije tijd. Een aantal mensen is naar de Tower of London gegaan, een groepje is gaan winkelen en zelf ben ik koffie gaan drinken met Kathi van AEGEE-London. Daarna was er een optioneel bezoek aan het Natural History Museum. Het enthousiasme over dit museum was groot, sommigen hebben zelfs de kerstmarkt aan de Theems geskipt om meer te kunnen bekijken! Echter, de kerstmarkt was ook erg mooi, net als de lichtjes in Oxford Street… (bij deze kan ik dus bevestigen dat London inderdaad prachtig is met kerst!)
Alles bij elkaar was het een heel gezellig reisje, in een fantastische stad met een ontzettend gastvrije local en een erg leuke, diverse groep (echt: er waren mensen mee die al bestuur hadden gedaan toen ik überhaupt nog nooit van AEGEE-Groningen had gehoord, maar ook mensen die pas twee weken lid waren!) en ik zou het graag nog eens over doen!