Y Vote 2014 – It’s up to YOUth

Bovenstaande foto is van de Netcom en niet van Y Vote. Excuses hiervoor.

In mei 2014 vinden voor de achtste keer de Europese Parlementsverkiezingen plaats. De laatste keer dat deze verkiezingen werden gehouden was de opkomst ontzettend laag, in het bijzonder onder jongeren. Slechts 25% van hen heeft gestemd! Aangezien een van de vier Fields of Action van AEGEE ‘Active Citizenship’ is, is er een project opgericht om ervoor te zorgen dat jongeren zich meer gaan bezighouden met de verkiezingen: het Y Vote Project. Dit project probeert jongeren te motiveren om zich actief in te zetten voor de aankomende verkiezingen. Om dit te bereiken, organiseert het project verschillende evenementen. Ze organiseren verschillende conventies, bus tours in Kroatië, Spanje en het Verenigd Koninkrijk, trainingen en lokale activiteiten door heel Europa. Ook zijn ze bezig met het ontwerpen van een online voting guide die jongeren moet helpen bij het maken van hun keuze.Het Y Vote Project is opgestart omdat jongeren beter geïnformeerd moeten worden over de Europese verkiezingen voordat ze kunnen gaan stemmen. Veel jongeren zien het belang van deze verkiezingen namelijk niet in, of begrijpen niet goed waar ze over stemmen. Hetzelfde geldt voor andere Europese instituties en voor de Europese Unie in het algemeen. Dat is een probleem omdat de Europese Unie in de huidige financiële crisis voor iedereen belangrijk is. De manier waarop de EU met deze crisis omgaat, raakt bijna elke inwoner van ons continent en velen hebben geen idee van wat er allemaal gaande is.Het project ziet een duidelijke relatie tussen de onwetendheid onder jongeren en de motivatie onder hen om actief mee te denken over Europese problemen. Het projectteam ziet een aantal problemen onder jongeren: Gebrek aan informatie. Ook al groeien we op in Europa, de meeste jongeren weten nauwelijks af van de voordelen en mogelijkheden die we hierdoor hebben. “Brussel is zo ver weg”. Omdat de Europese Unie vooral vanuit Brussel werkt, lijkt het voor veel jongeren alsof dit te ver van hen af staat. Hierdoor weten ze weinig af van wat er allemaal speelt in het Parlement en van de beslissingen die daar worden genomen. Teveel beslissingen op nationaal niveau. De verschillende media in Europa geven al het nieuws weer vanuit hun eigen perspectief. De weinige media die zich richten op heel Europa, blijven vooral in Brussel en bereiken niet veel mensen. Het is allemaal de schuld van Europa. In de meeste Europese landen wordt de schuld van alle problemen afgeschoven op Europa. Het werk dat het Parlement verricht is slecht zichtbaar en wordt door de media vaak niet verteld waardoor Europa een negatief imago krijgt. De campagnes voor de Europese Parlementsverkiezingen zijn vaak nationaal. De campagnes zijn gericht op nationale politiek, zodat er 28 campagnes zijn in plaats van één overkoepelende campagne. De verkiezingen worden niet serieus genomen. De meeste populaire nationale politici houden zich niet bezig met de Europese verkiezingen. Veel mensen denken dan ook dat de beslissingen die in Europa worden genomen niet relevant zijn voor hen. De campagnes zijn onduidelijk. Veel mensen stemmen naar aanleiding van hun eigen voorkeur in de nationale politiek en begrijpen niet goed waar het programma van de partijen waar ze op stemmen voor staat. Er is een gebrek aan een duidelijke Europese visie en agenda waardoor de campagnes voor veel mensen onduidelijk zijn.Ideologische bezwaren. In heel Europa is er een groei van Euroscepticism, nationalisme en racisme te zien. Al deze stromingen zorgen ervoor dat jongeren zich minder willen inzetten voor Europa. Dit zijn slechts een paar voorbeelden van de onderwerpen waar het Y Vote Project zich mee bezig houdt. Door heel Europa worden er in het kader van het project allerlei evenementen en congressen georganiseerd waar gediscussieerd wordt over al deze onderwerpen. Deze evenementen worden regelmatig gesubsidieerd door de Europese Unie zodat het vaak heel goedkoop is om hier aan mee te doen! In 2013 zijn er evenementen georganiseerd in Valladolid, Las Palmas, Agrigento, en Köszeg. In 2014 zullen er nog zes van deze conventies worden georganiseerd, dus houd de Europese agenda in de gaten! Als je meer informatie wilt over het project en alles wat zij organiseren kun je mailen naar yvote2014@aegee.org.

Sponsors

Inshared
Parcel Pro
Sliponline
Baktotaal
Ledlampen kopen
Rotim.nl Verpakkingen
Shops United
Stellingstunt
Online marketing bureau Traffic Today
Verzekering.nl