The Theory of Everything gaat over het leven van Stephen Hawking: van levenslustige en luie student op Cambridge, tot het bijna volledig verlamde genie dat we nu kennen. Een melodramatische film die de tranen doet vloeien, maar weinig oog voor detail kent.
Regie: James Marsh | Cast: Eddie Redmayne (Stephen Hawking), Felicity Jones (Jane Hawking), Charlie Cox (Jonathan Hellyer Jones), Emily Watson (Beryl Wilde), David Thewlis (Dennis Sciama), e.a.| Speelduur: 123 minuten | Jaar: 2014
Een echte student
De film begint met een kijkje in het studentenleven van Hawking. Daar ontdekken we dat hij als iedere andere student op de wereld van het leven geniet en af en toe ook nog tijd vrij maakt om aan zijn studie te besteden. Toen al, was hij een genie. Binnen een paar uur loste hij vragen op die uiterst onoplosbaar leken.
Dit was de periode dat hij ook fysiek nog helemaal in tact was en dat wordt benadrukt in de film. Zo racet de 21-jarige student op zijn fiets door Cambridge, rent hij een heuveltje af en huppelt hij rond met zijn toekomstige bruid Jane.
ALS
Naarmate de tijd vordert, zien we zijn handen en voeten verkrampen. Natuurlijk weten we allemaal wat hem staat te wachten. Toch stijgt de spanning als het fout gaat en Stephen in het ziekenhuis belandt. Hij krijgt de diagnose ALS met een levensverwachting van slechts twee jaar. Wat er vervolgens gebeurt met zichzelf en in zijn verhouding met Jane is merkwaardig te noemen. Toch is er één ding dat hij gedurende de film altijd blijft houden: zijn gevoel voor humor.
Knap vakwerk
Daarnaast wordt in de ontluikende liefde tussen Stephen en Jane geweldige filmtechnieken toegepast, zoals onder andere soft-focusbeelden met een gouden gloed. Tijdens hun eerste kus zwiept de camera gracieus omhoog wat zorgt voor een romantisch ideaal. Ook de grofkorrelige filmpjes van hun huwelijk zorgen voor een typerende sfeerimpressie. Aan clichés is dus geen gebrek.
Het melodrama
Nadat Stephen en Julia een gezinsleven leiden, krijgt de film een melodramatische wending. Liefde tussen hen staat nog steeds centraal, maar dreigt ingeruild te worden door een dirigent voor Julia en een verpleegster voor Stephen. Dit, gecombineerd met de slopende ziekte waar Stephen mee te maken heeft, zorgt voor romantische momenten die constant worden gedomineerd door drama.
Om een in-kak-momentje van het publiek te voorkomen, heeft, zeker na het huwelijk, het melodrama de overhand en raakt de kijker ietwat afgeleid van het loutere leven van Stephen Hawking.
De waarheid
Hoewel de regisseur James Marsh er in slaagt het leven van Stephen Hawking gedetailleerd en op een boeiende wijze te presenteren, doemen er – na de tragische momenten waarop het hele publiek in tranen opging – toch enkele vragen op: ‘Was het derde kind wel echt van Stephen?’ en ‘Ging Stephen er uiteindelijk van door met die verpleegster?’ Een prominentere vraag: wat van deze film met betrekking tot het leven van Stephen Hawking is daadwerkelijk waar?
Research op de officiële website van hem doet al snel vermoeden dat de film redelijk aangedikt is en vele onwaarheden bevat. Ten eerste was hij niet populair en sliste hij. De film gebruikt een ideaalbeeld van een student uit die tijd, voordat de ziekte zijn intrede deed. Ten tweede woonden zij als gezin niet in een huis met een trap zoals in de film, maar hadden zij al eerder een flat vanwege zijn rolstoel. Ten slotte was het niet een opera waar Stephen de longontsteking opliep, maar een congres in Genève. De prestaties van de filmmakers zorgen er echter voor dat je geboeid blijft kijken, wat het onmogelijk maakt op deze vragen te komen in de bioscoopstoel.
The Theory of Everything: een vermakelijk liefdesverhaal met drama en hier en daar een vleugje humor. Iets dat je totaal niet zult verwachten bij het horen van de naam Stephen Hawking.